zaterdag 3 december 2011

Gedichten

Gedichten, een uiting van gevoel of emotie in een kort stukje tekst. Nu in december met sinterklaas moeten we er allemaal weer aan geloven. Het verzinnen van een gedicht blijft toch moeilijk, en veel mensen ligt het niet. De zin "Sinterklaas zat te denken, wat hij jou dit jaar zal schenken" raakt toch een keer 'uit' . Maar  naast Sinterklaasgedichten zijn er ook prachtige kleine verhaaltjes over andere (herkenbare) situaties te vinden. Vandaar hier wat voorbeelden, én tips voor je sinterklaas gedicht.
Tips voor jouw Sinterklaas-gedicht:

1. Zorg dat je iets over die persoon weet, en te vertellen hebt.
Om geen doelloos gedicht te krijgen, kun je het best van tevoren bedenken wat je wilt vertellen. Dit kan over een hobby of een persoonlijke trek gaan, maar ook over een grappige actie! Plagen is leuk, maar het moet wel grappig blijven!

2.Schrijf de zin pas als je een rijmwoord weet.
Je kunt een mooie zin bedenken, maar eindigt het met twaalf gaat het niet werken en moet je hem schrappen. Bespaar jezelf moeite, en laat het gedicht leuk rijmen!

3.Zorg voor een ritme.
Een gedicht loopt lekker, wanneer er ritme in de regels zit. Het gedicht leest dan fijn, en komt luchtig over. Je kunt dit het beste doen door de regels even lang te maken.

Pepernoten lust ik erg graag
Helaas zijn ze niet goed voor mijn maag
Eet ik te veel, krijg ik enorme buikpijn
En dat vind ik beslist niet fijn. 

4.Liever kort dan lang.
Langdradige gedichten zijn lang niet zo interessant als korte, leuke gedichten. Dus wat er niet in hoeft, kun je er beter uit laten!

5. Humor!
Maak af en toe een grapje in je gedicht, zo wordt de lezer er ook vrolijk van en is de sfeer goed!
(bron: kunstencultuur.info.nl)
--------------------------------------------------------------------------------------
Naast sinterklaasgedichten zijn er nog veel meer prachtige gedichten te vinden. Gedichten zijn vaak underrated, of komen zweverig over. Het lezen van gedichten is onder onze leeftijdsgroep niet erg populair, maar gecombineerd met een afbeelding zijn ze best leuk eigenlijk!
Hier een aantal;

"Ik wil dansen tussen de rood met geel vermengde bladeren,
vieren dat alles verandert."
(bron: woestewinden.tumblr.com)

"Ik adem niet, ik zing. 
zelfs als ik zucht, klinkt het 
per ongeluk alsof ik 
een paar noten neurie 
die me vannacht, terwijl 
ik sliep, zijn voorgezongen. 
Het is alsof de lucht 
mijn deken is en ik 
mijn hoofd het liefst 
te rusten leg op het kussen 
van mijn longen, de plek 
waar ik mijn hartslag hoor 
in vierkwartsmaat: 
dat ik besta, dat ik besta. "

- Bart Moeyaert 
uit: Gedichten voor gelukkige mensen

we were born to be alone
everybody all alone
born alone to be alone
we’ll stand alone forever
standing on the world alone
learning how to stand alone
and always to be alone
we’ll be alone forever
(backinthedayscarrotswerewhite.tumblr.com)

Ik hoop dat jullie deze voorbeelden mooi vinden, weten jullie ook mooie gedichten?
Om ze zelf te schrijven is hartstikke leuk, je kunt het heel de dag door doen in je hoofd!
Natuurlijk maak ik gebruik van het moment om mijn eigen creaties te spammen: KLIK 
Nou hopelijk heeft dit bericht jullie geholpen met het sinterklaasgedicht, of geïnspireerd tot een nieuwe hobby!

Groetjes Nicky

1 opmerking:

  1. supermooie gedichten!

    zullen we elkaar volgen?
    ik volg je al!

    http://xiloveyouso.blogspot.com/

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen