vrijdag 23 december 2011

Leertips voor je examens

Vorige keer gaf ik je tips tegen examenstress en vandaag geef ik wat tips over hoe je het beste kunt leren voor je examens. Deze tips gelden trouwens niet alleen voor je examens, maar kan je natuurlijk altijd toepassen. Al heb ik zelf ervaren dat ik voor het leren van mijn examens veel harder leerde en veel meer mijn best deed dan alle jaren daarvoor bij elkaar. Lees snel verder!



Goed plannen! Daar begint het mee. Maak van tevoren een hele goede planning, met daarin wat je op welke dag doet en leert. Ook pauzes zijn goed om van te voren in te plannen! Het is ook handig om ruimte over te laten in je planning, voor als dingen langer duren dat je had gedacht. Anders ligt je hele schema meteen overhoop.

Samenvatten. Als je de lesstof samenvat onthoud je daar heel veel van, en je hebt meteen ook een goed naslagwerk. Persoonlijk vind ik zelf samenvatten dus ook veel fijner dan de samenvatting van een ander gebruiken, omdat ik door het samenvatten altijd al meteen heel ver ben met leren.

Begin op tijd met leren! Dat vermindert de druk echt onwijs. Als jij een paar weken van te voren begint, hoef je maar een klein stukje stof per keer te doen. Als jij de dag van tevoren begint, dan is het meteen niet meer te overzien. Bespaar jezelf die stress en begin op tijd met leren!

Leer op een rustige, opgeruimde plek. Dus niet voor de televisie in de woonkamer of achter je laptop. Stilte en rust is voor de meeste mensen belangrijk tijdens het leren, dan word je ook niet afgeleid.

Last but not least: Neem pauze! Dit heb ik in het vorige artikel ook al gezegd, maar het is gewoon heel belangrijk. Leer niet uren achter elkaar door, dat heeft helemaal geen zin, op een gegeven moment neme je toch niks meer op.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips en komt het helemaal goed met jullie examens! Uit ervaring kan ik zeggen dat deze dingen echt helpen!


Liefs,
Linda D

Bron foto: 9gag.com

1 opmerking: