woensdag 21 december 2011

Tips tegen examenstress

Het eindexamenjaar. Een jaar dat ik niet geheel onterecht 'de hel' noemde. Mijn laatste examens waren in mei, maar het voelt echt als een eeuwigheid geleden. De dag dat ik hoorde dat ik geslaagd was zal ik nooit meer vergeten. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar dat diploma heb ik binnen. Nee hoor, dat is natuurlijk hartstikke overdreven. Natuurlijk heeft het me erg veel tijd en moeite gekost en veel stress opgeleverd, maar achteraf gezien is het eindexamenjaar eigenlijk hartstikke goed te doen. Veel van jullie zullen nu in hun examenjaar zitten en de volgende schoolexamens staan ook alweer bijna voor de deur. Aangezien ik nu natuurlijk een expert ben, zal ik vanaf nu optreden als jullie examencoach die jullie door de rest van dit jaar heen gaat slepen. Om te beginnen zal ik jullie mijn persoonlijke tips geven over hoe om te gaan met de stress die zo'n jaar met zich meebrengt. Lees snel verder!

Om te beginnen: Adem diep in. Heel goed. Adem nu diep uit. Realiseer je dat deze periode niet voor altijd duurt. Je moet nog even bikkelen, maar vergeet je doel niet: Je diploma. En dan daarna die heerlijke, lange zomervakantie. Het is een drukke tijd met veel stress, maar uiteindelijk is het over. Je komt er hoe dan ook wel doorheen. Zie je het echt niet zitten of raak je in paniek? Maak even je hoofd leeg, ook al is het maar voor een minuut. Adem in, adem uit, vertel jezelf dat je het kan en dat het goedkomt, en ga dan pas weer verder.

Neem tijd voor jezelf. Als je hoofd overloopt en je het niet meer ziet zitten, stop dan met leren. Geloof me, het heeft echt geen zin om dan door te gaan. Je hebt pauzes nodig. Dit kan een kwartiertje zijn waarin je een kort wandelingetje maakt of iets eet, maar ook langer. Ik ben tijdens al mijn examens gewoon naar ballet en streetdance blijven gaan. Dat ene uurtje kan je wel missen. Je bent even afgeleid, doet iets ontspannends en kan er daarna weer met frisse moed tegenaan.

Beloon jezelf. Lijnen tijdens je examens? In mijn ogen echt een no go. Verwen jezelf, gun jezelf die reep chocola als je uren lang voor dat rotvak hebt geleerd of als je een goed cijfer hebt gehaald. Lekker eten heeft mij echt door sommige weken heengesleept.

Als er iets belangrijk is, is dat je goed uitrust. Neem je slaap! Op een gegeven moment nemen je hersenen toch niks meer op, omdat je te moe bent. Als je uitgerust bent kun je niet alleen beter leren, maar ook zal je veel lekkerder in je vel zitten en zullen je examens ook beter gaan. Liever om 6 uur opstaan, dan tot 3 uur 's nachts doorleren en in de ochtend doodmoe zijn waardoor je dan niet meer goed presteert.

Is je stress zo groot dat je grote faalangst hebt tijdens je examens en misschien zelfs wel black outs hebt? Dan zijn er ook middeltjes die je zal kunnen overwegen. Van valeriaan word je bijvoorbeeld rustig en dit is een natuurlijk middel. Dit heb ik wel eens geslikt om zeker te zijn van een goede nachtrust. Is het echt te erg? Dan is de huisarts misschien nog een optie. Zo heb ik vorig jaar pilletjes gehad die lichamelijke stress tegengaan, dus dat je hartslag niet omhoog gaat, je niet gaat trillen enz. Ook kan je misschien ergens een (faalangst)cursus doen of een cursus tegen examenstress. Bij iedereen ligt het anders, maar er is vast iets wat voor jou van toepassing is!

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips waardoor jullie stress een stuk minder wordt. In mijn volgende post zal ik jullie tips geven hoe je (in mijn ogen) het beste voor je examens kan leren!

Heb jij dit jaar examens en wat doe jij tegen de stress?

Liefs,
Linda D

1 opmerking:

  1. Ja dit jaar examens! Na de kerstvakantie alleen nog maar oefen examens maken en dan in een rits door naar 15 mei. Ben wel een beetje zenuwachtig al, maar je tips zullen zeker helpen! Lief, Eva

    BeantwoordenVerwijderen