donderdag 22 december 2011

Report: staking.

Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen, ging ik gister naar de staking op het Museumplein. We staakten tegen de 1040-uren-norm. Klinkt dit voor jullie als Chinees, lees dan dit artikel nog eens na.

De reis verliep voorspoedig. De bus vanaf Schiphol naar het Museumplein was natuurlijk overvol, maar dat is altijd zo. Aangekomen bij het museumplein leek het eerst niet zo druk. Groepjes jongeren stonden verspreid over het grote Museumplein. Echter, aangekomen bij het podium stond het aardig vol. Er waren veel spandoeken, en heel veel vakbondspetjes.

Klik snel op lees meer als je wil weten hoe de staking verder verliep!



Er kwamen sprekers, veel sprekers. Mensen van politieke partijen, mensen van vakbonden, mensen van het laks. Tussen de sprekers door werden we warm gehouden met house-muziek, gedraaid door een SlamFM-dj. De sprekers die tégen de 1040-uren-norm waren, werden met luid gejuich onthaald, de sprekers die vóór de 1040-uren-norm waren, werden bekogeld met boterhammen, snoepjes, van alles. Ikzelf vond dit een beetje laag. Je kan het niet eens zijn met een spreker, maar dan ga je diegene niet bekogelen met je verlepte boterhammen.

Het viel me sowieso op dat het niveau op het  Museumplein erg laag lag. Ik denk dat er veel mensen waren die staakten om het staken, en geen idee hadden waar het over ging. Er werden ook veel rotjes en rookbommen afgestoken. Nou is dit opzich niet zo erg. Het probleem was echter dat bij elke knal meisjes gingen gillen en rennen. Ik snap best dat je schrikt, maar het beste wat je kan doen op zo'n moment is stil blijven. Er was veel politie aanwezig, en ze zullen best mensen opgepakt hebben, maar de knallen bleven komen.

Nadat we een paar keer in een stroom van wegrennende mensen terecht kwamen, besloten we weg te gaan. We voelden ons niet op ons gemak op het Museumplein. We liepen een rondje door de dure PC Hoofdstraat, en keerden langzaam terug bij het plein, want daar waren nog vrienden van ons. Op het plein was op dat moment politie te paard gekomen. Ze wilden iedereen zo veel mogelijk op  het plein houden, zodat ze controle over de massa konden hebben. Aangezien de knallen ook steeds harder werden, besloten we huiswaarts te gaan.

Verder heb ik een hele gezellige dag gehad. Ik heb goede gesprekken gehad met de mensen waarmee ik was, en het was echt heel gezellig. Alleen die staking, ja. Waarschijnlijk is het gewoon niks voor mij.

Was jij bij de staking op het Museumplein? Wat vond jij ervan?


Liefs, Marlous


2 opmerkingen:

  1. Ik was niet bij de staking, ik geef er niet zoveel om ook. Wat jammer eigenlijk dat het toch een soort van uit de hand is gelopen. Wel fijn dat je verder een gezellige dag hebt gehad :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was er ook niet, was me te ver weg! :S

    Ik volg je trouwens, volg je terug? :)
    Liefs' Manon

    BeantwoordenVerwijderen