zondag 20 november 2011

tijdverspilling, alias school.

Sommige lessen op school staan mij zeer tegen. 
Deze lessen staan mij niet tegen door de leraren of het vak (dat is weer een heel ander verhaal). Nee, deze lessen staan mij tegen door de nuttigheid ervan.


Een nuttige les ziet er, in my opinion, als volgt uit: allereerst wordt de stof & het huiswerk overhoord en besproken. Daarna vertelt de leraar of lerares nieuwe stof, het liefst met een powerpoint erbij, zodat aantekeningen maken ons makkelijk gemaakt wordt. Tenslotte wordt het huiswerk opgegeven en kun je in de overgebleven tijd aan de slag. Aan het eind van de les heb je het idee dat je wat geleerd hebt, of in ieder geval, dat je wat gedaan hebt. Helaas gaat lang niet elke les zo.


Ik noem een voorbeeld; de les maatschappijwetenschappen. Duur woord, interessant vak. Als het tenminste goed gegeven wordt. Aan het eind van elke les, denk ik: 'ah, weer niks opgestoken.' Dit vak is puur thuisstudie voor mij. Het probleem ligt over het algemeen bij de leraar. Onze leraar heeft bijvoorbeeld moeite met orde. Een andere leraar, onze leraar latijn, laat ons nu al twee weken latijnse zinnen scanderen. Juist. Zinnen voorlezen in een bepaald ritme. Volslagen nutteloos als je het mij vraagt, want we gaan er verder nooit meer iets mee doen. Weer andere leraren hebben soms moeite met kennisoverdracht. Al met al zijn er redelijk wat uren in de week, waarbij ik niks opsteek, en aan het einde van het uur denk: 'waarom zat ik daar überhaupt nog.' 


Het onderwijs verloedert mensen.

2 opmerkingen:

  1. I like so much your blog.
    I follow you by now.
    I'll wait you on my page,and if you like, be my follower.. for me will be an honor!!!

    All the best
    Valentina

    BeantwoordenVerwijderen