zondag 6 november 2011

Het leven van een vakkenvuller

Van vorig jaar zomervakantie tot dit jaar oktober heb ik gewerkt bij een supermarkt, als vakkenvuller. Hierbij zal ik jullie inlichten over alle do's, don'ts, en ervaringen natuurlijk!

Aan het begin was het allemaal nog leuk. Het was zomervakantie, en ik zou (geloof ik) drie weken werken. Mijn werktijden wisselden van 7 tot 12 uur ('smorgen ja), tot 13 tot 18 uur. Echt het allergrootste voordeel aan werken in een supermarkt, is dat je werkt met allerlei leeftijdsgenoten. Binnen no time had ik echt een gigantische nieuwe vriendengroep. Ze waren niet zo heel streng in de supermarkt waar ik werkte, dus er werd ook nog een beetje gekletst. Ondertussen verdiende ik behoorlijk veel geld. Waarschuwing: je krijgt het minimum jeugdloon haha. Maar als je elke dag 5 uur werkt, tikt dat natuurlijk wel aardig aan.

En toen begon de school weer. De meeste supermarkten willen wel dat je 5 a 6 uur per week werkt, minstens. Anders ben je voor hen een 'dure' werknemer. Als je 16 bent, mag je na 18 uur 's avonds werken. Maar ik was destijds 15, dus ik werkte twee middagen na school. Dat was behoorlijk zwaar. Denk hier dus over na!

De klanten, ook zoiets. Het leukste aan mijn werk vond ik de omgang met klanten. Er zijn altijd mensen met vragen, zeker als het druk is, bijvoorbeeld op vrijdagmiddag. Soms was ik een uur achter elkaar klanten aan het helpen. Had ik net de ene klaar, stond de volgende klant al klaar. Het is leuk werk, maar wel uitputtend, omdat er van je verwacht wordt, dat je met elke klant meeloopt naar het schap. Maar hoe leuk ze ook zijn, klanten kunnen ook vervelend zijn. Als er bijvoorbeeld twee oude dametjes midden in het gangpad staan te kletsen. Een uur lang. En jij moet daar net langs. Of als een klant een doos eieren laat vallen. 'Ruim jij het even op?' klinkt het dan. En ja, dat moet jij dan doen. Want je bent zo veel meer dan vakkenvuller. Je bent winkelverzorger.

Denk ook aan je rug, voordat je aan dit werk begint. Dit is de voornaamste reden dat ik gestopt ben. Als je verkeerd tilt, ga je elke dag met rugpijn naar huis. En je kan niet altijd de jongens het zware werk laten doen, alhoewel een beetje lief kijken meestal wel helpt.

Eindconclusie:
Dit werk is leuk en gezellig (zo lang je geen strenge werkgever hebt), maar kijk van te voren wel of je de tijd hebt, of je een ijzeren geduld geduld met mensen hebt, en of je rug het aankan (of dat je charmant bent haha). Zo ja, dan is dit echt de plek voor jou, en ga je een gezellige tijd tegemoet!

Tell me, hebben jullie wel eens gewerkt / gesolliciteerd bij een supermarkt?

Liefs, Marlous

1 opmerking:

  1. Leuk geschreven! Ik heb nog nooit bij een supermarkt gesolliciteerd of gewerkt en ben dat eerlijk gezegd ook niet van plan (:

    BeantwoordenVerwijderen