donderdag 5 januari 2012

Terug in de tijd: Furby's


Elke week ga ik jullie iets vertellen over iets wat vroeger helemaal hip en happening was. Eventjes terug in de tijd, eventjes dat “oh ja!” gevoel terugkrijgen. Deze week ga ik het hebben over die kleine pluizige beestjes, met een kleine gele mond, rode tong en grote oren: de Furby.


In 1998 werd de Furby gelanceerd en er ontstond een grote hype. Iedereen wilde een Furby hebben en de Furby was dan ook enorm vaak uitverkocht. Mensen stonden in de rij om een Furby te bemachtigen. Door de enorme vraag naar Furby’s steeg de prijs van de Furby enorm. Door deze hoge prijs van ongeveer 100 Gulden mocht ik dus ook geen Furby. En wat was ik toch jaloers als iemand anders wel een Furby had gekregen. 

De Furby was heel erg populair, omdat het pluizige beestje kon praten. De eerste woorden die de Furby zei waren in de taal Furbisch. Wanneer de Furby ouder werd leerde hij steeds meer Engels te praten.

Ook had de Furby een eigen naam. Deze naam werd zelf verteld door de Furby. Zo heette een Furby van mijn vriendin Toto. Doordat de Furby “Me Toto” zei, werd duidelijk dat deze Furby Toto heette. 

Interactief waren de Furby’s ook. Wanneer je stevig over de rug streek ging de Furby bewegen en spinnen. Je kon de Furby’s ook eten geven. Dit deed je dood het mondje open te doen en op het tongetje te drukken. Maar als je te veel eten gaf, liet de Furby een boer. Furby’s moesten ook slapen en de eigenaar van de Furby moest er voor zorgen dat de Furby weer wakker werd. Het eten geven en het wakker maken gaf het gevoel dat je echt voor de Furby moest zorgen. Ik was dan ook heel jaloers als vriendinnetjes zeiden dat ze nog voor hun Furby moesten zorgen. Ik wilde dit ook, maar ik mocht geen Furby. 

Een latere generatie van de Furby kon ook praten met andere Furby’s. Dit was de reden dat kinderen hun Furby’s mee naar school gingen nemen en hun Furby lieten praten met Furby’s van andere klasgenoten.

Hadden jullie ook een Furby? 

Liefs,
Lotte

Ps. Tomorrow is mystery, yesterday was history, and today is a gift…

2 opmerkingen:

  1. Ik vind ze eng, nogsteeds. Ik had er pantoffels van haha.

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh Furby's!!! i luuuvvvvv luvvvv luvvvv Furby's!!!! <3

    BeantwoordenVerwijderen